روش های تشخیص فاسد شدن لوازم آرایشی

تاریخ درج: 1398/08/14
لوازم آرایشی همانطور که به زیباتر شدن چهره شما کمک می کنند در صورت فاسد شدن می توانند سلامت پوست شما را تهدید کنند. بنابراین نیاز است که با روش های تشخیص فاسد شدن لوازم آرایشی آشنا بوده تا بتوانید علاوه بر زیبایی سلامت پوست خود را تضمین نمایید.
 
- ریمل 
ریمل یکی از حساس ترین و در عین حال خطرناک‌ترین لوازم آرایشی است که باید زود به زود تعویض شود زیرا محل اسکان انواع باکتری بوده که با هر بار استفاده می‌توانند به چشم‌ها انتقال یابند. از طرف دیگر هر بار که برس ریمل را بیرون می‌آورید، از آن استفاده می‌کنید و دوباره آن را سر جایش برمی‌گردانید، در این مسیر برس تعدادي باکتری جذب می‌کند و آن را درون ریمل می‌برد.
 حال از کجا بفهمیم که ریمل فاسد شده است ؟ برای این کار باید به این نکات دقت کنید که وقتی ریمل شما خراب می‌شود بویی شبیه به بوی گازوئیل از آن به مشام می‌رسد. هرگاه در چشم‌های‌تان احساس ناراحتی کردید و نشانه‌هایی از بعضی بیماری‌ها در آنها دیدید، باید اولین کاری که می‌کنید دور انداختن تمام لوازم آرایشی‌های مربوط به چشم‌تان باشد چون ممکن است بیماری به آنها سرایت کرده باشد. 
 
- پنکیک
پنکیک را بر خلاف ریمل می توان 2 تا 3 سال استفاده کرد به شرط آنکه در محیطی خشک و خنک نگهداری شوند اما پنکیک‌های گیاهی به دلیل وجود مقدار بسیار کمی آب، احتمال رشد باکتری‌ها در آنها محتمل است. بنابراین به محتویات آن توجه کرده و اگر دارای موادی چون بابونه، آلوورا، بامبو، چای سبز یا.... است، باید در نگهداری آن دقت بیشتری کنید چون در آنها مقداری آب وجود دارد اما پودرهای فشرده تا 2 سال و پودرهای نرم را تا 3 سال مي‌توانيد استفاده کنید. پنکیک تاریخ گذشته چندان قابل تشخیص نیست اما اگر تغییر رنگ را در آن احساس کردید و یا اگر متوجه تغییر بافت یا مواردی از این قبیل شدید باید بدانید  تاریخ مصرف آن به انتها رسیده و قابل استفاده نیست.
 
- رژگونه 
رژگونه نیز داستانی شبیه پنکیک دارد یعنی اگر در مواد تشکیل‌دهنده آن آب وجود نداشته‌ باشد، می‌توانید تا مدت‌ها یعنی 2 تا 3 سال از آن استفاده کنید البته اگر رژگونه کرمی باشد، باید هر سال آن را عوض کنید. برای تشخیص فاسد شدن رژگونه کافی است به ظاهر آن توجه کنید اگر ترکیب رژگونه‌ تان بسیار سفت و سخت شده ‌بود و به راحتی از هم جدا نمی‌شد و تکان نمی‌خورد، باید یک رژگونه نو بخرید.
 
- کرم‌پودر 
کرم پودر را در صورت باز نشدن می توان تا 2 سال نگه داشت اما بعد از باز کردن، باید نهایتا بین 6 تا 12 ماه از آن استفاده کنید.همچنین فراموش نکنید کرم‌پودر را دور از فضاهای مرطوب،گرم و پر نور نگهداری کنید چون این محیط‌ها رشد باکتری‌‌ها را بیشتر می‌کنند و باعث می‌شوند کرم‌پودر و به طور کلی تمام لوازم آرایشی شما سریع‌تر فاسد شوند. از نشانه‌های انقضا کرم پودر تغییر بو یا رنگ آن است، در این حالت ممکن است مصرف کرم‌پودر باعث ایجاد حساسیت و آکنه و جوش شود. یادتان نرود وقتی رنگ کرم شما کمی تغییر کند نشان می‌دهد که فاسد شده‌ و دیگر قابل استفاده نیست.
 
- خط چشم مایع
خط‌چشم مایع یا مداد باید هر 3 ماه یکبار عوض شوند. اگر از مداد استفاده می‌کنید توصیه می‌کنیم هربار قبل از استفاده آن را بتراشید تا اگر آلودگی روی آن وجود داشت از بین برود. آلودگی خط چشم معمولا هیچ نشانه آشکاری ندارد. اگر خط چشم‌تان آلوده باشد احتمال قرمزی،خارش و در موارد بد، التهاب به وجود می‌آ‌ید، البته گاهی می‌توان قبل از التهاب تشخیص‌هایی داد مثلا اگر به طور واضح دیدید که ماده آرایشی شما لایه‌لایه شده است فورا از شر آن خلاص شوید. ناگفته نماند كه از مداد چشم می‌توان زمان بيشتري استفاده کرد.
 
- رژ لب
به دلیل تماس مستقیم و مداوم رژلب با لب ها بهتر است هر سال عوض شوند، البته اگر اخیرا بیمار بوده‌اید بهتر است رژ خود را دور بیندازید.هیچ‌گاه رژلب خود را به کسی قرض ندهید یا از رژ کسی استفاده نکنید چون احتمال سرایت بیماری از این راه بسیار است. رژلب‌ها دارای مواد روغنی شکل هستند بنابراین در طول زمان بوی روغن مانده می‌گیرند. باید بدانید كه ظاهر این محصول می‌تواند فاسد شدنش را نشان دهد. هرگاه احساس کردید در بافت و ترکیب رژ شما تغییری ایجاد شده، آن را دور بیندازید، یکی دیگر از نشانه‌های فاسد شدن ، سفت شدن رژ است به طوری که رنگدانه‌های آن به راحتی روی لب نمی‌نشینند و اگر شما از آن استفاده کنید ناصافی‌اش را احساس می‌کنید.
 
منبع:
دسته بندی: آرایشگاه زنانه
اشتراگ گذاری در شبکه های اجتماعی :