روش های از بین بردن اسکار بخیه

تاریخ درج: 1398/10/28
از آنجا که پوست ساختاری صاف و یکدست دارد هرگونه سوختگی، آسیب دیدگی یا آسیب های دیگر مانند جراحی می تواند باعث ایجاد جای بخیه یا اسکار در پوست شود. حقیقت این است که زخم هرگز به طور کامل از بین نمی رود اما روش های از بین بردن اسکار بخیه می تواند به کاهش اندازه و تغییر شکل ظاهری آن کمک کند. 
 
- انواع اسکار
اسکار از نظر شکل و نحوه ایجاد به سه دسته بخیه، فرورفتگی پوست و سوختگی تقسیم می شود که برای از بین بردن هر یک از آنها روشی خاص وجود دارد. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب نوع درمان با یک پزشک مشورت کرده تا بتوانید با تشخیص نوع اسکار روش درمانی درست را انتخاب کرده و در نهایت نتیجه مطلوب را کسب نمایید. 
 
- اسکار بخیه چیست ؟
بخیه معمولا به کوک های ریزی گفته می شود که پزشکان پس از عمل جراحی برای بستن بریدگی و زخم در پوست استفاده می کنند. به طور کلی بخیه ها به دو دسته قابل جذب و غیر قابل جذب تقسیم می شوند که بخیه های قابل جذب در بافت ها شکسته و جذب می شوند و نیازی به کشیدن ندارند اما بخیه های غیر قابل جذب باید پس از بسته شدن زخم کشیده شوند. گاهی در هنگام ترمیم زخم بخیه ها می توانند ظاهر زخم را تغییر داده و اگر قبل از بهبود لایه بیرونی پوست برداشته نشود ممکن است نقاط ورودی بخیه ها به ویژگی های دائمی تبدیل شوند و در نتیجه زخم اسکار تبدیل شود. 
 
- روش های درمان از بین بردن اسکار بخیه
امروزه تکنیک های پیشرفته زیبایی برای از بین بردن اسکار بخیه وجود دارد که باعث ترمیم و بهبود ظاهر اسکار یا کاهش اندازه می شود. در واقع در این عمل بافت اضافی بخیه برداشته، پوست اطراف و بافت های نرم را بازسازی کرده و جای زخم را بعد از عمل به حداقل می رسانند. در واقع روش های مختلفی برای از بین بردن جای اسکار و بخیه وجود داردی که انتخاب هر یک از آنها بر اساس نوع، اندازه و محل اسکار متفاوت است. 
- جراحی
یکی از روش های از بین بردن اسکار بخیه جراحی است که در آن جراح بخیه را به وسیله برش جدا کرده و دوباره آن را بخیه بزند. در روند این عمل  زخم شکسته شده یا در امتداد روند طبیعی پوست قرار می گیرد تا پوست بتواند بافت اطراف خود را بازسازی کرده و ساختار زیرین خود را ترمیم کنند.
 
- تزریق چربی
تزریق چربی نیز از دیگر روش های از بین اسکار بخیه می باشد که معمولا برای انجام این عمل غیر تهاجمی پزشک از قسمتی از بدن که دارای چربی اضافی است مانند ران یا شکم مقداری چربی برداشت کرده و به قسمت های آسیب دیده ناشی از بخیه که به صورت خودکار و یا در منطقه وسیعی از آن بهبود نیافته است را تزریق می کنند.  
 
- لیزر
یکی از روش های رایج و پرکاربرد برای از بین بردن اسکار بخیه لیزر می باشد. در این روش غیر تهاجمی زیبایی که با بی حسی موضعی و در طی چند جلسه انجام می شود، جای بخیه با یک پرتو نور کنترل شده در معرض لیزر قرار می گیرد. لیزر فقط سلول های آسیب دیده را از بین برده و تولید کلاژن را افزایش می دهد. بدین ترتیب، سلول های جدید پوست با التیام محل مورد نظر و ایجاد لایه جدید در پوست باعث بهبود و از رفتن جای بخیه می شوند. بسته به عمق و اندازه بخیه تعداد جلسات مورد نیاز برای این کار متفاوت است.
 
 
! نکته 
اگر اسکار در محل رویش مو مانند ابرو و داخل مو ایجاد شود، پزشکان متخصص زیبایی فولیکول های موی سالم را از قسمت پشتی پوست سر خارج کرده و آن ها را در ناحیه زخم شده پوست قرار می دهند تا ظاهری طبیعی به دست آورند. علاوه بر این ممکن است برای از بین بردن اسکار بخیه از رادیوتراپی استفاده شود که در آن از سطح خارجی بعد از عمل را برای جلوگیری از شکل گیری کلوئید استفاده می کنند که این روش درمانی بطور معمول در طی 24 تا 48 ساعت از عمل جراحی بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت.
 
 
منبع:
دسته بندی: کلینیک زیبایی
اشتراگ گذاری در شبکه های اجتماعی :