انواع فیلر

تاریخ درج: 1398/08/09
فیلر یا پرکننده از جمله آیتم های تزریقی برای تزریق در پوست هستند که با پر کردن فرورفتگی های صورت و کاهش چین و چروک در ان باعث می شود پوستی صاف و شفاف داشته باشید. ما در این مقاله همراه شما هستیم تا شما را با انواع فیلر آشنا کرده تا بتوانید یک انتخاب پزشک البته با صلاحدید پزشک داشته باشید.
 
- انواع فیلر
فیلرها به سه دسته موقت، نیمه دائمی و دائمی تقسیم شده که هریک مزایا و معایب مختص به خود را دارد. اما به طور کلی هدف تمامی انواع فیلر پر کردن چین و چروک صورت و نقاط فرو رفته و حجم دادن به برخی نواحی صورت مانند چانه و گونه می باشد. فیلرهای موقت از جنس مواد موجود در بدن بوده و پس از مدتی توسط بدن جذب می شوند به همین دلیل ماندگاری آنها کوتاه مدت و حداکثر تا 18 ماه می باشد. فیلرهای نیمه دائمی حاوی مقدار زیادی کلاژن هستند که پس از تزریق، بدن را مجبور به واکنش و تولید کلاژن در سطح پوست می کنند. و اما فیلرهای دائمی از جنس سیلیکون بوده و با آنکه ماندگاری طولانی مدت دارند، استفاده از آن ها به دلیل تهاجمی بودن و اثرات مخرب بر بدن منسوخ گردیده است.
 
- فیلرهای موقت
از جمله معروف ترین و محبوب ترین انواع فیلر موقت هیالورونیک اسید می باشد که به طور طبیعی در بدن وجود داشته و  علاوه بر حفظ رطوبت پوست، میان کلاژن و الاستین قرار گرفته و با پر کردن منافذ موجود در پوست باعث کاهش چین و چروک در پوست می شود. کلسیم هیدروکسل آپاتیت از دیگر فیلرهای موقت می باشد که به صورت پیش فرض در استخوان های بدن وجود داشته و باعث استحکام ان می شود. کلسیم هیدروکسل مانند یک داربست در زیر پوست عمل کرده  با افزایش الاستین و استحکام پوست باعث جدا شدن پوست از لایه های زیرین می شود. همچنین به دلیل سنگین بودن امکان جابجایی ان در پوست وجود نداشته و در طولانی مدت باعث صاف شدن پوست می گردد. از دیگر انواع فیلرهای موقت پلی لاکتیک اسید یا PLLA می باشد که با تحریک کلاژن باعث افزایش حجم  و پر کردن نواحی فرو رفته در صورت می شود اما عملکرد بسیار کندی داشته و نتایج حاصل از تزریق آن به حداقل 3 الی 4 ماه زمان نیاز دارد.
 
- فیلر های نیمه دائمی
فيلرهاي نیمه دائمی حاوي مقدار کمی ميكرواسفر های كوچك معلق در حجم زیادی ژل خالص شده كلاژن هستند. اين ماده كه نيمه دائمی است را مي توان برای درمان چين های متوسط تا عميق بخصوص خط خنده استفاده كرد.همچنين این فیلرها برای پركردن جای زخم فرو رفته استفاده نمود. چند ماه بعد از تزريق ژل كلاژن از بين می رود و بدن شما كلاژن طبيعی خودش را ساخته و مناطق زير پوست را پر می كند. البته پلی لاکتیک اسید را می توان در این دسته بندی نیز قرار داد زیرا اثربخشی آن در طولانی مدت مشخص می شود.
 
- فیلر دائمی 
اگرچه فیلرهای دائمی و سیلیکونی به علت اثرات جبران ناپذیر و امکان نشت در صورت دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند اما هنوز هم در برخی نواحی صورت مانند گونه و چانه به عنوان پروتز می توان از آنها بهره برد. البته بهتر است در این مورد حتما با پزشک خود مشورت نمایید. زیرا  حضور طولانی مدت این مواد در پوست امکان بروز توده و زخم را افزایش می دهد.
 
منبع:
دسته بندی: کلینیک زیبایی
اشتراگ گذاری در شبکه های اجتماعی :