اتوپلاستی و فواید آن

تاریخ درج: 1398/10/24
برجستگی گوش به سمت بیرون یکی از شایعترین مشکلات گوش می باشد. بهترین روش برای اصلاح ناهنجاری گوش جراحی اتوپلاستی است که به تغییر شکل پینه یا گوش خارجی اشاره دارد و هدف آن اصلاح ناهنجاری یا بهبود ظاهر گوش می باشد. با ما همراه باشید تا با اتوپلاستی و فواید آن آشنا شوید.
 
- برجستگی گوش چیست ؟
اگر گوش ها بیش از 2 سانتی متر از کنار سر بیرون زده و در زاویه 20 الی 35 درجه با سر قرار بگیرد برجسته محسوب می شوند. علت این مشکل می تواند مادرزادی یعنی به صورت ژنتیکی در خانواده وجود داشته باشد و یا در صورت تصادف اتفاق می افتد. این مشکل اصولا نباید روی شنوایی شخص تاثیر بگذارد اما حدود 5 درصد از این افراد دچار ناشنوایی هستند. که تمامی این مشکلات را با جراحی اتوپلاستی می توان برطرف کرد. در واقع می توان گفت اگر پینه غضروف گوش بیش از حد باشد و یا اگر خط الراس غضروف در بالای گوش در حین رشد به درستی خم نشده و لبه بیرونی گوش بجای متمایل شدن به سمت داخل، به بیرون بچسبد گوش برجسته تر به  نظر می رسد. همچنین آسیب دیدگی نیز از دیگر عوامل بوجود آمدن این مشکل می باشد. 
 
- انجام عمل اتوپلاستی
عمل اتوپلاستی در بزرگسالان با بی حسی موضعی و در کودکان تحت بیهوشی عمومی انجام می شود که معمولا در حدود 1 الی 2 ساعت طول می کشد. پس از بی حسی کامل، برش عمودی در شیار پشت گوش ایجاد می شود که از این طریق غضروف اضافی برداشته و غضروف اصلی در موقعیت مناسب خود قرار می گیرد و در انتها با بخیه در جای خود فیکس می شود.  پس از اصلاح فرم گوش، پوست اضافی در پشت گوش کشیده شده و اصلاح می شود. همچنین این تکنیک با توجه به میزان برجستگی گوش متفاوت است. در بیشتر موارد ، عمل جراحی شامل قرار دادن بخیه های دائمی برای بازآفرینی چین و چروک مارپیچ و تنظیم مجدد کاسه مخروطی در کنار سر با ترکیبی از تکنیک های تراشیدن غضروف و از بین بردن بافت نرم اضافی در شیار پشت گوش همراه است. البته روش های زیادی برای درمان گوش های برجسته وجود دارد. اما استفاده از تکنیک بخیه سریع تر بوده و نتایج قابل پیش بینی تری دارد. 
 
- عوارض اتوپلاستی
نتیجه رضایت پس از عمل اتوپلاستی معمولا رضایت بخش می باشد اما گاهی اوقات با عدم تقارن همراه است اما دقت کنید عدم تقارن حتی در افراد نیز طبیعی است. پس بهتر است قبل از انجام عمل زیبایی گوش توقعات واقع بینانه از عمل داشته باشید. همچنین به دلیل ایجاد برش در پشت گوش، یک اسکار نازک بوجود می آید اما به دلیل عدم دید نیاز به جراحی و انجام تکنیک های زیبایی برای از بین بردن آن ندارید زیرا جای زخم و اسکار بخیه به مرور زمان محو می شود تا جایی که به سختی قابل دیدن باشد. خونریزی و تشکیل هماتوم از عوارض غیر شایع و نادر  اتوپلاستی است که در صورت وقوع باید سریعا موضوع را با پزشک خود در یان بگذارید. همچنین در صورت بروز عفونت نیز می توانید با استفاده از آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک آن را برطرف نمایید.
 
- مراقبت های بعد از اتوپلاستی
پس از عمل اتوپلاستی یک باند فشار به مدت 48 ساعت روی سر اعمال می شود که به حفظ موقعیت گوش در دوره فوری بعد از عمل کمک می کند اما بیشتر برای جلوگیری از تجمع خون (هماتوم) در زخم استفاده می شود. پس از برداشتن بانداژ توسط جراح ، بیماران متوجه بهبود فوری در وضعیت گوش خود خواهند شد. 
تورم پس از عمل نیز کاملا مشهود است اما این تورم تا حد زیادی در طی 7 الی 10 روز برطرف می شود. توصیه می شود 4 الی 6 هفته بعد از عمل جراحی اتوپلاستی از هدبند ورزشی استفاده کنند تا علاوه بر کاهش تورم، از جابجایی و حرکت گوش در هنگام خواب جلوگیری کنند.
 
منبع:
دسته بندی: کلینیک زیبایی
اشتراگ گذاری در شبکه های اجتماعی :